شاید برای شما هم پیش آمده است که مطالب و متن هایی را مطالعه می کنید که از خواندن آنها نسبت به نوشته های دیگر بیشتر لذت می برید . فکر می کنید چه چیزی رنگ و بوی نوشته های ما را می تواند تغییر دهد ؟ در ادامه همراه باشید .

 

به قول بیل گیتس ، محتوا پادشاه است ( Content Is King ) جمله ای که اگر بخواهیم ساعت ها درباره آن صحبت کنیم بازهم کم گفته ایم ! البته با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و سهولت ارسال محتوا ، این باور برای برخی از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا به اشتباه جا افتاده که رعایت کردن املای کلمات و اصول نگارشی دیگر اهمیتی ندارد!

 

شاید اینگونه طرز تفکر برای ارتباطات مجازی میان دوستان اشکالی ایجاد نکند؛ اما باید بدانید که هنوز دستور های نگارشی برای درخواست های رسمی بسیار اهمیت دارد و این طور می‌توان نتیجه‌ گرفت که شیوه‌ی نگارش متن و محتوا هر فرد میتواند میزان حرفه‌ای بودن او را نشان می‌دهد.

اما مهم تر از مواردیکه در بالاتر گفتم ، می توان گفت کسی که شیوه‌ی نگارش متنی خوبی ندارد الزاما بی‌سواد یا غیر حرفه‌ای بودنش را نشان نمیدهد؛ اما متاسفانه این موضوع به صورت ناخودآگاه روی برداشت شخصی انسان‌ها و روابط آنها از اشخاصی که نمی‌شناسند تأثیر می‌گذارد و قطعاکسی دوست ندارد با چنین افرادی صحبت کند !

امروز در عصر ارتباطات قرار داریم و خیلی از چیزها به مرور زمان ازبین رفته اند و یا به طورکلی ماهیت خود را تغییر داده اند که البته نگارش محتوا نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ و این نکته را باید در نظر داشته باشید که افراد ، شما را باکلماتی که به کار می برید قضاوت می کنند خصوصا زمانی که از طرف مقابل شان شناخت صحیحی نداشته باشند . 

 شاید با خواندن حرف های بالا ، به این نتیجه رسیده اید که نحوه نگارش خود را به طور کلی عوض کنید ! اگر به این نتیجه رسیده اید باید بگویم که دست نگه دارید ! نیازی به این کار نیست . با رعایت چند نکته ساده و ظریف می توانید نگارش متن های خود را حرفه ای کنید و از رقبای خود یک قدم جلوتر باشید . در ادامه به ۵ نکته آن اشاره میکنم : 

۱ – عنصر شفافیت را درنظر بگیرید

قبل از هرچیزی باید منظور خود را به‌طور کاملا واضح، شفاف، مختصر و حرفه‌ای بگویید و از چیزی نترسید. اصولا در نگارش محتوا و متن ها توجه به زبان بدن و حالت دست و صورت نیست. پس نویسنده متن باید تمام تمرکز خود را روی متن گذاشته و به صورت شفاف هدف خود را بیان کند تا خواننده متن ، هدف درست نویسنده را درک کند و ذهنش به چیز دیگری منحرف نشود .

حال ببینیم رایج‌ترین اشتباهاتی که میتواند باعث نامفهومی متن بشود شامل چه چیز هایی می شود : 

  • ترکیب کردن جملات : در هرجمله یک بیان داشته باشید و پس از به پایان رسیدن آن ، برای بیان بعدی از جمله جدید شروع کنید .
  • طول بسیار زیاد جملات : در دنیای مدرنیته امروز ، هرچه کارها راحت تر می شوند ، به طبع کاربران نیز تنبل تر از قبل می شوند . پس باید بدانید که استفاده از جملات بسیار زیاد و بیشتر از ۱۸۰ کاراکتر میتواند خواننده را به سرعت خسته کند.
  • استفاده از عنصر زیاده روی : زیاده روی در هرچیزی خوب نیست و می تواند آثار منفی به جای بگذارد. استفاده از علائم نگارشی درجای مناسب خود می تواند مفهوم درست را منتقل کند . پس استفاده بیش از حد ، مفهوم نادرست را انتقال میدهد .

 

۲ – حرفه ای باش

اشتباهات دستوری و غلط املایی ، غیر حرفه بودن شما را در متن هایتان میرساند.  دو جمله‌ی «بخشش لازم نیست، اعدامش کنید.» و «بخشش، لازم نیست اعدامش کنید.» را درنظر داشته باشید . هردو جمله یکی هستند اما وجود یک کاما به راحتی میتواند مفهوم جمله را کاملا عوض کند . 

 

۳ – ابزار های غلط یاب را فراموش نکنید

اشتباهات املایی برای خواننده ، گناهی نابخشودنی است ! اما نترسید چون  خوشبختانه ابزار های زیادی ایجاد و تولید شده اند  که می توانند متن را از لحاظ املای لغات بررسی و درصورت وجود اشتباه آن را تصحیح کنند . پس توصیه میکنم قبل از هرکاری ، استفاده از این ابزار ها را فراموش نکنید . 

۴ – تمرین نوشتن را همیشه به یاد داشته باشید

نوشتن مهارتی است که به مرور زمان و با تمرین کردن تقویت می‌شود. قطعا تمرین در هرکاری ، استمرار و ناامید نشدن می تواند موفقیت های چشمگیری را رقم بزند پس تا میتواند تمرین کنید .

 

۵ – از فریلسنر ها برای نوشتن کمک بگیرید

اگر کارهای زیادی دارید و برای نوشتن نمی توانید وقت زیادی بگذارید ، بهترین راه کمک گرفتن از افراد آزادکار یا فریلنسر است. این افراد تجربه‌ی زیادی در نویسندگی دارند و در کم‌ترین زمان متن مورد نظر را آماده می‌کنند. استفاده از تجربه کاری این افراد می تواند اشتباهات را به حداقل یا حتی صفر برساند . 

خرید شارژ - خرید گیفت کارت